CX break project
 
Omdat ons pa een andere auto wilde na een XM break op LPG met veel electa-problemen, viel de keuze op een CX break. Dit moest een diesel worden, mede vanwege het gebrek aan veel elektronica in zo'n voiture.
Liefst natuurlijk dan een turbodiesel, vanwege het extra vermogen en beter met het verkeer mee kunnen komen.
En dan reist de vraag: turbo 1of turbo 2?
turbo 1 heeft een vergelijkbare kop als de ongeblazen versie.
turbo2 heeft intercooler, maar een kop die versterkt is met stalen delen, waar de verhalen over gaan dat die wel eens kan scheuren.
Omdat er echter geen betaalbare break D te vinden was met Turbo, is vooralsnog gekozen voor een ongeblazen versie.
Deze werd gevonden bij garage Citro-advies in Venray. Het betrof een sloper, die nog wel 350 euro moest kosten.
De auto had de volgende mankementen:
Het laswerk werd geschat op 40 uur werk door de garagehouder.
nader bekeken waren de volgende punten slecht:
De naden in de bodem zijn soms op zulke plaatsen gesitueerd dat als daar roestvorming optreed dat voor het nette en duurzame! resultaat de carrosserie van het subframe gescheiden moet worden. Al met al is voor het goed uitvoeren van het laswerk (veel) meer dan 40 uur nodig.
 
Wat was er dan wel goed/redelijk aan deze break: